Muziekevolutie

van mijn oude blog op web-log.nl, 9 november 2005

Vandaag vroeg ik me af waarom we tegenwoordig zoveel domme muziek maken. Je kunt mij niet wijsmaken dat de moderne Tchaikovski Apres Ski-muziek zou maken of oude liedjes in een nieuw jasje zou steken. De laatste tijd ben ik me steeds meer gaan interesseren voor klassieke muziek. Misschien wel omdat de nieuwe popmuziek niet meer vernieuwend is naar mijn zin. Heel erg knap geproduceerde oude covers als ‘everlasting love’ in een ‘jazz-jasje’. Het kan me gestolen worden. De intentie en drive die de oude versie van ‘the Love Affair’ aan het lied gaf kan zo’n Idols popiejopie nimmer reproduceren.

Nadeel van zo’n moderne heldere productie is tevens dat de hele dynamiek verloren gaat. Heel het dynamisch bereik van de muziek wordt door compressors tot het uiterste volgepropt. Ik heb het zelf ervaren, want in mijn kleine home-studio lukt het met niet om de nummers met eenzelfde luidheid te kunnen afmixen als de muziek van de moderne producers. Ondanks het feit dat ik de pieken ook op 0 dB leg. Toen ik laatst naar het zwanenmeer luisterde verbaasde ik me over de geweldige spanning die het orkest in de muziek legde door de dynamiek goed te benutten.

De vraag rees of de muziek na de 19e eeuw wel zo veel intelligenter is geworden met de komst van elektrische instrumenten en computers. De Beatles worden misschien wel zo geniaal geacht omdat zij als een van de eersten konden gaan experimenteren met elektrische gitaren en basgitaren en fatsoenlijke studioapparatuur. Als iets al gedaan is kun je nooit meer origineel zijn. Op een ongeschreven blad is alles mooi. Degene die nou nog de akkoorden C – G – Am – F durft aan te slaan wordt onmiddelijk als ‘let it be ripoff’ bestempeld. Bijna alle akkoordprogressies zijn al een keer gedaan. De Motown (de platenbons die ook als een van de eersten moderne opnames konden maken) akkoorden waren misschien nog wel veel intelligenter dan die van de Beatles.

Toegegeven, de synthetische geluiden van tegenwoordig zijn heel vernieuwend en lijken op niets wat er in de natuur voor komt. De instrumenten waarmee je die geluiden voortbrengt zijn echter niet zo heel intelligent. Iedereen kan een knopje indrukken, maar probeer maar eens wat fatsoenlijke noten uit een viool te trekken; dat is knap lastig. De kunde is voor een groot deel uit de muziekkunst verdwenen. Het is ons allemaal te makkelijk gemaakt. Tabs op internet, leerboeken te over en handige software waar je alleen maar dingen aan elkaar hoeft te plakken. Dat werkt niet echt inspirerend om zelf aan de slag te gaan en nieuwe dingen te onderzoeken. Geef een Afrikaans kind uit een afgelegen gebied een gitaar die niet op stemming is en na een paar maanden speelt hij muziek waar je je vingers bij aflikt.

Tel daarbij op dat door de komst van de digitale revolutie en het internet in combinatie met compressie-algoritmes als MP3 de platenmaatschappijen niet meer durven investeren in nieuwe frisse geluiden. Het publiek moet het meteen oppikken, dus moet het in het rijtje bestaande muziek passen. Niet erg goed voor de muziekevolutie.

Kortom, het wordt misschien wel eens tijd dat we de klassieke muziek herontdekken. Misschien levert het goede ideeen op voor nieuwe klassiekers.

Advertisements
This entry was posted in Compositie. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s